
Študijný odbor: |
6352 6 00 obchod a podnikanie |
Forma a typ štúdia: |
denné štúdium absolventov základnej školy |
1. Celková charakteristika
Absolvent študijného
odboru je kvalifikovaný pracovník, pripravený pre samostatnú prácu v rôznych
oblastiach a podnikateľských subjektoch v oblasti obchodu, turistiky a cestovného ruchu
a činnosť spojenú s organizačným a ekonomickým poradenstvom.
Pre kvalifikovaný výkon uvedených činností je absolvent školy
dostatočne adaptabilný, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a
zručnosti pri samostatnom riešení osobných, ako aj pracovných problémov. Je
samostatný v konaní, trvalo sa zaujíma o svoj
osobný vývoj, používa moderné metódy a formy podnikateľskej činnosti, ovláda
dôležité manuálne zručnosti odborného charakteru, cieľavedome, rozvážne a
rozhodne koná v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami humanizmu a
demokracie.
Pre kvalifikované vykonávanie uvedených činností má absolvent
školy vedomosti aj z oblasti komunikácie, etiky, cudzích jazykov a telesnej kultúry.
Absolvent školy sa môže
po úspešnom vykonaní maturitnej skúšky uchádzať o vysokoškolské štúdium.
2. Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky
2.1 Požiadavky na absolventa v oblasti
všeobecného vzdelávania
Absolvent tohoto
študijného odboru má nasledovné vedomosti, schopnosti a návyky:
2.2 Požiadavky na absolventa v oblasti
odborného vzdelávania
2.2.1 Požadované o
dborné
vedomosti
Absolvent tohoto študijného odboru
pozná:
základné
ekonomické pojmy a vzťahy
základy mikroekonómie, najmä však
ekonomiku podniku a problematiku jeho riadenia
formy a organizáciu podnikania
základy marketingu
techniky efektívnej propagácie a reklamy a ich využívanie v podnikaní pri
zabezpečovaní podpory predaja tovarov, respektíve služieb
základy
práva vzťahujúceho sa k študovanému odboru
techniky
efektívnej propagácie a reklamy a ich využívanie v podnikaní pri
zabezpečovaní
podpory predaja tovarov, respektíve služieb
základy
manažmentu a manažérskej činnosti
techniky
spoločenskej komunikácie, komunikácie s obchodnými partnermi, zákazníkmi a
spolupracovníkmi; zásady profesnej - etiky a spoločenského správania
- hlavné sortimentné skupiny tovarov a služieb.
a/ blok obchodu
Absolvent študijného
odboru, blok obchodu pozná:
- problematiku fungovania obchodu v trhovej ekonomike
- základy vnútorného a medzinárodného obchodu
- základné faktory ovplyvňujúce výkon obchodu
- zásady tvorby podnikateľského projektu a plánovania;
základy finančnej analýzy
- techniky obchodovania
- organizáciu práce v obchodnom podniku
- možné riziká obchodnopodnikateľkej činnosti; právne aspekty obchodovania
- druhy tovarov ako predmetu obchodnopodnikateľských aktivít; ich charakteristické
vlastnosti, šírku a hĺbku sortimentu
- zásady kontroly hospodárenia obchodného podniku.
b/ blok cestovného ruchu
Absolvent študijného
odboru, blok cestovného ruchu pozná:
- typológiu a štruktúru cestovného ruchu, formy a druhy cestovného ruchu
- základné faktory ovplyvňujúce cestovný ruch
- organizáciu práce v cestovnej kancelárii a turistických informačných
kanceláriách zásady prípravy, vlastného priebehu a zúčtovania pobytu
v tuzemsku a v zahraničí
- štruktúru medzinárodných organizácií cestovného ruchu
- spôsoby zisťovania efektívnosti cestovného ruchu
- právne aspekty uspokojovania potrieb v cestovnom ruchu
- problematiku tovaru a služieb v cestovnom ruchu
- riziká cestovného ruchu.
2.2.2 Požadované odborné
zručnosti
Absolvent študijného
odboru vie:
- realizovať základné aktivity potrebné k založeniu a prevádzkovaniu
podnikateľskej činnosti fyzickej osoby (živnostenské podnikanie), ako aj právnickej
osoby (obchodné spoločnosti)
- spracovať jednoduchý podnikateľský projekt
- spracovať ekonomické informácie s využitím informačnej technológie;
komunikovať elektronickou poštou; získavať informácie z otvorených zdrojov,
najmä z celosvetovej siete Internet
- ovládať základné princípy marketingu a používanie marketingových nástrojov
- zostaviť jednoduchý plán prieskumu trhu, realizovať ho a vyhodnotiť
- orientovať sa v klasifikácii tovaru v súlade s profesijným zameraním
- poznať a dodržiavať platnú legislatívu
- spolupracovať s organizáciami poskytujúcimi služby podniku, najmä
s peňažnými ústavmi, poisťovňami, poštou, telekomunikáciami, dopravcami atď.
- vyhotovovať prvotné účtovné doklady, overovať ich správnosť spracovania a
vyplnenia, kontrolovať obeh dokladov, vrátane ich uloženia a likvidácie
- realizovať platobný styk a účtovné finančné operácie, vrátane veden
ia
dokladov
- viesť samostatne jednoduché a podvojné účtovníctvo
- využívať účtovné výkazy pre výpočet ukazovateľov potrebných pre finančnú
analýzu
- využívať výsledky finančnej analýzy v praxi
- viesť obchodnú korešpondenciu podniku; poznať vnútropodnikovú organi
záciu
písomného styku
- vyhotovovať písomnosti súvisiace s profesijným zameraním, vrátane ich
uschovávania ovládať komunikačné techniky v spoločenskom styku,
v komunikácii s obchodnými partnermi, zákazníkmi a spolupracovníkmi.
a/ blok obchodu
Absolvent študijného
odboru, blok obchodu vie:
- uskutočňovať marketingový prieskum; analyzovať, hodnotiť, prezentovať a
využívať jeho výsledky pre určenie potrieb a požiadaviek trhu
- efektívne uplatňovať marketingový mix v procese členenia trhu
- využívať členenie trhu
pre uspokojovanie potrieb zákazníkov a realizáciu
efektívnych foriem propagácie a reklamných prostriedkov
- posúdiť účinnosť propagácie z rôznych hľadísk, napríklad
technologického, funkčného, estetického, psychologického, ekonomického atď.
- poznať zásady tvorby podnikateľského projektu a jeho realizácie
- vymedziť, analyzovať a definovať jednoduchý rozhodovací problém, nájsť
optimálny variant jeho riešenia; formulovať rozhodnutia, zhodnotiť ich vplyv na
efektivitu a výkonnosť podniku
- účelne využívať formy komunikácie pri riešení konkrétnych situácií v
činnosti podniku; uplatňovať v nich profesijnú etiku a etiketu
- hodnotiť kvalitu tovaru
- orientovať sa v označení tovaru, vrátane čiarového kódu EAN
- sledovať, posudzovať a hodnotiť vplyvy pôsobiace na úžitkové
vlastnosti a
kvalitu tovaru
- pracovať s ponukovými katalógmi, firemnými prospektami a ostatnými prameňmi
informácií.
b/ blok cestovného ruchu
Absolvent študijného
odboru, blok cestovného ruchu vie:
- terminológiu používanú v cestovnom ruchu
- orientovať sa v organizácii a riadení cestovného ruchu na miestnej,
regionálnej a
celoštátnej úrovni
- organizačnú štruktúru cestovnej a turistickej informačnej kancelárie a metódy ich
riadenia; formy spolupráce medzi nimi
- ovládať techniku zabezpečovania, predaja a poskytovania služieb cestovného ruchu
- viesť príslušnú dokumentáciu
- aplikovať princípy marketingu na oblasť cestovného ruchu
- využívať prostriedky informačnej technológie pri sprostredkovaní informácií
v
cestovnom ruchu
- pohotovo a jazykovo správne reagovať pri šta
ndardných profesijných
situáciách, v styku so zákazníkmi, spolupracovníkmi a obchodnými partnermi
- prezentovať základné geografické, historické a ekonomické údaje o Slovenskej
republike a jej turistických atraktivitách, ako aj o ostatných krajinách zaují mavých
pre cestovný ruch
- komunikovať so zákazníkmi a dodávateľmi služieb v zahraničí
v činnostiach spojených s objednávaním, prípravou a zabezpečovaním pobytov
v zahraničí
- činnosti spojené s priebehom reklamačného konania
- zásady animácie rekreačných pobytov a sprievodcovskej činnosti
- spracovať náležitú dokumentáciu žiadanú pri príprave, priebehu a zúčtovaní
pobytu v tuzemsku a v zahraničí
- využívať ekonomické informácie pri riadení cestovnej a turistickej
informačnej kancelárie
- spôsoby likvidácie faktúr vrátane kontroly ich správnosti
- pracovať so základnými prostriedkami a zariadeniami kancelárskej, telekomunikačnej
a výpočtovej technikyovládať základné sofwarové aplikácie v činnosti
cestovných a turistických
informačných kancelárií a v ďalších službá ch cestovného ruchu
- využívať moderné telekomunikačné služby a viesť komunikáciu s obchodnými
partnermi a dodávateľmi služieb, ako aj so zákazníkmi pomocou moderných prostriedkov
informačnej technológie.

